Egil Wisløff Nilssen til minne

Publisert: 04.02.2020

Det var med sorg vi fikk beskjed om at Egil var gått bort. For deltagere på studieturer i regi av Senterpartiets Studieforbund var det også en trist nyhet. Andre kan minnes hans mange år i forskjellige internasjonale og norske bistandsorganisasjoner. Vi vil uttrykke hva han har betydd for oss personlig, og for Senterbevegelsen.

Vi traff Egil første gang i Tanzania i November 2002, gjennom Helge Diset som hadde kjent ham siden de var med å bygge opp fiskerihøyskolen i Bagamoyo med støtte fra Norad. Siden den gang har Kasa Beach Hideaway blitt et begrep for mange senterpartister som siden 2004 har hatt gleden av å besøke dette helt spesielle stedet

Da vi besøkte stedet første gang i 2002, var det kun ett hus på eiendommen, samt to støpte gulv med provisoriske telt. Det var en fantastisk eiendom, litt opp fra sjøen, med nydelig utsikt og mange fine trær. Vi ble vist rundt på eiendommen og fortalt om hva han skulle bygge. Første gang vi hørte om drømmen hans, trodde vi ikke den kunne realiseres, men for hvert år som gikk, skjønte vi at det var mulig. Det ble et fantastisk sted – bygget med kjærlighet og omtanke for natur og miljø. Selve navnet: Kasa Beach, betyr havskilpaddestranden, og Egil drev aktivt arbeid for å verne eggene havskilpaddene la en gang i året for at det skulle komme nye skilpadder til verden. Disse eggene måtte reddes fra de som ønsket å stjele dem. Dette var opplysningsarbeid og naturvernaktivitet.

Senterpartiets Studieforbund organiserte studieturer til Tanzania fra 2004 frem til 2015. Alle de som har vært med har gode minner fra stedet, og fra vertsskapet Egil og Rosenet. Men Egil var mer enn vert på Kasa. Gjennom hans utstrakte nettverk fikk vi kontakt med Victor Kimesera, nestoren i ett av de to store opposisjonspartiene i Tanzania, Chadema, og Ibrahim Lipumba, lederen i CUF, det andre store opposisjonspartiet. Gjennom disse to og Egils kontakter innad i regjeringspartiet CCM, fikk vi de nødvendige underskrifter for å starte opp et demokratiprosjekt i Magu, Mwanza.

Selv etter at Senterpartiet startet opp et lignende prosjekt i Mtwara sør i Tanzania, basert på erfaringer fra Magu, var Egil en god samtalepartner og rådgiver. Vi ble også godt kjent med Egils lille familie i Tanzania. Om vi var på Kasa med studiedeltagere, eller om det bare var oss to, så var det alltid hyggelig og givende. Vi lærte alle noe av Egil og ble inspirert. Han var en helt spesiell person.

Vi hørte også mye om familien hans i Norge, og hvordan han gledet seg til å få besøk av familie. Han viste oss stolt frem de trærne han hadde plantet i anledning 70-årsdagen sin. Han hadde gitt dem navn etter barn og slektninger. Han var så glad for at så mange kom fra Norge for å feire ham.

Anne Marie hadde også gleden av å ha besøk av Egil, Rosenet og Isabel og Roy da de sist var i Norge.

Egils kunnskap og erfaringer har vært uvurderlig for oss. Hans varme og omtanke likeså. Hans noe spesielle humoristiske sans har også bidratt til å glede oss.

Vår omtanke og varme følelser går nå til familie i Norge og i Tanzania.

En stor takk til Egil fra Senterpartiets Studieforbund.

Anne Marie Leirfall, tidligere generalsekretær i Senterpartiets Studieforbund
Inger Bigum, tidligere nord/sekretær og prosjektleder i Senterpartiets Studieforbund