Kursportalen

Studietimer i 2023

Ny rekord i studietimer i 2023!

1. mars skal Senterpartiets Studieforbund rapportere inn kursvirksomheten i Senterbevegelsen, og nå er tallene klare. Vi kan med stor glede meddele at vi har satt enda en ny rekord: 16.629 studietimer fordelt på 1141 kurs i 2023!

Marit Ytterdal ny rådgiver i SpS

Senterpartiets Studieforbund ønsker Marit Ytterdal (38) velkommen som ny rådgiver. Hun starter 100% i stillingen 11. mars.

Grønn feminisme

Grønn feminisme: Senterkvinnenes politiske plattform 2024-2028

Opptakta til 2024 sitt store eventyr, landsmøtet i Senterkvinnene, startar no. Den store saka på dette landsmøtet er Senterkvinnene sitt program. Programmet er både eit dokument som viser kva organisasjonen vår meiner i viktige spørsmål og “mandatet” me sender med vår representant inn i komiteen som skal laga utkastet til det neste stortingsvalsprogrammet til Senterpartiet. Trykk på knappen under for å åpne dokumentet:

Gi en gave med mening til jul

Tørke og flom har tatt livet av avlingene til Bir fra Nepal flere ganger. Dette er avlinger som sørger for nok mat til familiens hans. Han bor med sin kone og to barn i et svært klimasårbart område. Gjennom prosjektet Senterpartiet støtter har han fått kunnskap om klimatilpasset landbruk. Det gir familien nye muligheter og nytt håp.

Verdens Miljødag 2023

Verdens miljødag 5. juni: Løsninger på plastforurensing

I Senterpartiet har vi lang tradisjon for å markere Verdens Miljødag, enten på selve dagen 5. juni, eller nærmeste helg. Miljødagen ble markert for første gang i 1973, og har siden blitt markert årlig under FNs Miljøprogram. Miljødagen er en stor begivenhet hvert år. Dagen feires av millioner av mennesker over hele kloden, sammen med myndigheter, næringsliv, byer og frivillige organisasjoner.

Studietimer i 2022

1. mars skal Senterpartiets Studieforbund rapportere inn kursvirksomheten i Senterpartibevegelsen, og nå er tallene klare. Vi kan med glede fortelle at vi godkjente 11.046 studietimer fordelt på 644 kurs i 2022!
SpS har dermed registrert over 10 000 studietimer for sjette år på rad.

Verdens Miljødag 2022

Verdens Miljødag 5. juni

Årets tema er "Bare en jord". Dette var også slagordet for den første miljøvernkonferansen, Stockholmkonferansen i 1972. 50 år senere er slagordet like aktuelt - denne planeten er vårt eneste hjem og vi må gjøre alt vi kan for å beskytte den.

Kathrine Kleveland ny styreleder i Senterpartiets Studieforbund

Kathrine Kleveland fra Vestfold overtok som ny leder i Senterpartiets Studieforbund (SpS) under årsmøtet i representantskapet som ble avholdt mandag 4. april.

SpS – læring og mestring i 60 år! - Del 3

Senterpartiets Studieforbund (SpS) fyller 60 år i 2022. «Læring og mestring i 60 år» er valgt som slagord for jubileet, som skal markeres gjennom hele 2022 med artikler, webinarer, aktiviteter og selvfølgelig nye og spennende studietilbud i Senterpartiskolen.

Her følger den tredje  av artiklene om SpS sin historie, som handler om studiearbeidet inn i et nytt årtusen: 2000 – 2010: SpS skal være lyset i Senterpartiets arbeid, globalisering, studieringer og demokratiprosjekt i Tanzania.

SpS – læring og mestring i 60 år! - Del 2

Senterpartiets Studieforbund – læring og mestring i 60 år! - Del 2

Her følger den andre av artiklene om SpS sin historie, som handler om studiearbeidet gjennom 1980- og 1990-tallet - om studieringer, internasjonalt engasjement, innspill og høringer. God fornøyelse!

Nytt studiehefte: Senterpartiets verdigrunnlag og politikk

I dette studieheftet inviterer vi til gode samtaler rundt Senterpartiets verdigrunnlag og politikk. Det er satt opp mange spørsmål til diskusjon, og studieheftet vil egne seg for både gamle og nye medlemmer i partiet. God lesning, og lykke til med studiearbeid og diskusjoner!

Det ukrainske sivilsamfunnet trenger Nordens støtte

Nordic Civ - et nettverk av 40 nordiske sivilsamfunnsorganisasjoner - fordømmer Russlands invasjon av Ukraina og oppfordrer til direkte støtte til våre ukrainske kolleger i sivilsamfunnet og hele det ukrainske folk. Sivilsamfunnet er avgjørende for å opprettholde grunnleggende samfunnsfunksjoner i krisetider.

Senterpartiets Studieforbund – læring og mestring i 60 år!

Senterpartiets Studieforbund fyller 60 år i 2022. Fra den spede tilblivelsen på et møterom på Stortinget i juni 1962, har studieforbundet vokst og utviklet seg til å bli en selvstendig og viktig del av Senterbevegelsen.